Sunday, August 15, 2004

Didiklah kita & anak2 kita sebelum terlambat

Buat teman2 yg disayangi,

Assalammualaikum w.b.t

Saya merasa bertanggungjawab sebagai sesama Muslim untuk menyampaikan sedikit sebanyak ilmu yg saya dapati semalam daripada seorang cendekiawan Islam melalui usrah semoga kita sama2 mendapat barakah & pengajaran darinya. Beliau yg saya maksudkan adalah Prof. Sidek Baba yg merupakan seorang pensyarah di UIA dan kepada sesiapa yg selalu mendengar radio IKIM, ceramah beliau selalu berkumandang lebih kurang pada
pukul 7.00pagi setiap hari.

W/pun beliau hanya merupakan seorang proffesor dan bukannya ustaz namun beliau adalah pengkaji Al-Quran, tafsir dan sejarah Islam. Amat luas ilmu beliau dan saya harap sedikit sebanyak dpt kita kongsikan bersama sebagai peringatan buat diri saya terutamanya dan buat sekalian teman amnya.

Tajuk yg disampaikan semalam adalah berkaitan pendidikan anak2 masakini yg sudah terlampau jauh meninggalkan cara2 pendekatan sunnah & Al-Quran dan bagaimana dapat kita kembali kepada zaman kegemilangan Islam tersebut. Insyaallah bulan hadapan kiranya berkesempatan beliau akan melanjutkan ke bab bagaimana kita dpt mendidik anak2 sepertimana Luqmanul Hakim mendidik anaknya.

Beliau membawa kita utk berfikir sejenak mengapa umat Islam dahulu excellent baik dlm bidang ugama(fardhu ain) mahupun akademik(fardhu kifayah) spt Ibnu Sina yg merupakan pakar perubatan Islam, Al-Khawarizmi (Pakar dlm bidang matematik) dan lain2 lagi di mana yg mungkin kita tidak didedahkan melalui Sejarah yg kita pelajari di sekolah, umat Islam telah lama mencipta Kapal terbang, robot, barangan elektrik iaitu pada abad ke 10 Hijrah sedangkan orang2 Barat hanya menjumpainya pada abad ke 19 itupun setelah mereka menakluki Kota Baghdad buat kali pertama yg mana merupakan Kota Ilmu bagi para cendekiawan Islam. Pada masa itu org2 kafir telah mencuri & membawa segala khazanah ilmu, kitab2 ke negara mereka sebahagiannya dibakar atau dibuang ke dlm sungai (Maaf saya tidak ingat nama sg tersebut) hingga hitam air sungai sg tersebut dek disebabkan terlalu byk kitab2 yg ditulis dibuang kedalamnya. Dari situ org kafir ini telah mengkaji ilmu2 yg dicedok dari buku2 karangan cendekiawan Islam dan mempraktikkannya hinggalah bila kita ke sekolah kita lebih mengenali & mengagumi Oliver & Wright sebagai pembuat kapal terbang pertama, Einstein, Graham Bell, Pluto dsb. Kita sekarang hanya seperti kerbau yg dicucuk hidung dan mengikut sahaja apa yg disogokkan oleh org2 kafir yang selama ini byk membuat kajian psikologi ttg bagaimana Al-Quran & Sunnah menjadi punca kepintaran cendekiawan Islam cuba melumpuhkannya.

Kita lihat pada hari ini di Malaysia, org Melayu yg rata2nya Islam adalah juara dadah, rogol, ragut, AIDS, bunuh-membunuh, sumbang mahram, permainan video game dan sekarang ini dlm bidang seni yg melalaikan pula spt Akademi Fantasia, Malaysian Idol, Konsert2 spt di Sure Heboh, peraduan SMS dsb. Kita intai pula peratusan anak2 Melayu kita di bidang akademik. Sungguh rendah peratusannya berbanding kaum Cina. Kenapa bangsa Melayu Islam kita yg dikurniakan Allah SWT Al-Quran (yg punya ilmu & kisah2 masa lampau , kini & masa hadapan sbg pengajaran) serta Sunnah Rasulullah yg mencakupi akhlak dan peradaban yg paling mulia tidak dpt menandingi bangsa2 asing yg tdk punya semua itu?

Jawapannya, kita tdk pernah mengabil iktibar dan pengajaran dari Al-Quran & Sunnah Rasul kita sendiri yg merupakan agama syumul, agama ilmu. Kita take for granted dgn apa yg kita punyai. Jika tidak renung sejenak ttg kemewahan yg Allah kurniakan kpd negara2 Islam spt Brunei, Malaysia, Indonesia, Iraq, Afghanistan, Kuwait serta Arab Saudi.. Allah telah melimpahkan kurnianya yg paling besar iaitu minyak. Untuk apa? Agar kita gunakan utk membangunkan cendekiawan Islam dan melahirkan lebih ramai Ibnu2 Sina, Imam Syafie2, Al-Khawarizmi2, Ibnu Batuta2 yg merupakan pentadbir2 negara yg benar2 berpegang teguh kpd Allah. Tapi kita lalai..Yg wujud adalah permusuhan, corruption dan pembaziran yg melampaui batas. Tak hairanlah mengapa dgn mudah Afghanistan dan Iraq ditakluki kerana myknya. Dan di saat kita menghabiskan wang dgn peraduan sms, membeli-belah, menangis bila calon Akademi Fantasia terkeluar, melonjak2 gembira melihat Malaysian Idol mahupun konsert kita tdk sedar yg semua myk di Afghanistan & Iraq tlh disedut kuasa barat utk kegunaan mrk di masa hadapan. Kerana apa? Kerana myk ini akan habis lama-kelamaannya. Di masa itulah semua umat Islam akan berada dibwh pengaruh org2 kafir secara total. Tidak mustahil kita juga bakal menjadi spt Iraq dan pada saat itulah kita akan menangisi & bertanya2 kpd diri apakah salah kita.. Ketika itu nasi tlh menjadi bubur kerana anak2 yg sepatutnya kita didik dgn cara yg terbaik menggunakan rezeki yg dikurniakan Allah pada hari ini mungkin bakal menjadi mangsa rogol atau kebuluran atau derma/zakat yg patut kita hulurkan bagi membantu anak2 pintar Islam di Malaysia atau antarabangsa bagi membangunkan Islam telah kita bazirkan kepada perkara yg sia2. Allah tlh berfirman
didalam Al-Quran bahawa 'segala kebinasaan di muka bumi ini adalah disebabkan oleh tgn2 manusia itu sendiri' dan 'Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka sendiri berusaha utk mengubahnya'.

Sekarang kita kembali kepada apakah perubahan yg wajar kita lakukan bagi melahirkan cendekiawan Islam setaraf zaman kegemilangan Islam dan apakah kesilapan sistem pendidikan kita. Menurut hadis saat yg paling kritikal dlm mendidik anak2 adalah dari saat dlm kandungan hingga ke akil baligh kerana disaat inilah akidah mereka perlu diteguhkan hinggakan apa sahaja anasir luaran tak mampu menembusinya. Malangnya Barat tlh memperkenalkan sistem pendidikan terpisah antara Fardhu Ain(bidang ugama) dan Fardu Kifayah(bidang profesional).Dan itulah yg kita amalkan hingga ke hari ini sedangkan Al-Quran dan Sunnah itulah punca segala ilmu hinggakan kepada ilmu sains dsb. Kerana itulah para cendekiawan Islam kita walaupun bernama Islam namun tidak bersyukur kepada Allah jika diberi pangkat, tidak amanah dalam kerja hingga peratusan riba & rasuah melonjak2, sanggup membunuh kerana cemburu, dan banyak lagi perkara2 sumbang yg kita boleh lihat terpampang didada akhbar.

Berdasarkan kajian mendalam sebenarnya excellentnya para cendekiawan Islam pada masa dahulu adalah kerana sejak mereka dilahirkan mereka pertamanya didedahkan kpd penghafazan Al-Quran dan ilmu fardhu ain yg lain termasuklah solat, mereka rata2nya tamat menghafaz Al-Quran ketika berumur 7 tahun. Kemudiannya, mereka didedahkan kepada ilmu tafsir Al-Quran dan peradaban serta akhlak daripada hadis2 serta sunnah Rasulullah S.A.W. Mereka diajar sifat mentauhidkan Allah yg satu dgn berasa takut utk melakukan apa shj kemungkaran kerana yakin pada Allah yg Maha Melihat, Malaikat Rakib & Atid yg menulis buku catatan, syurga dan neraka, hari akhirat dan pembalasannya, tawadduk, syukur, memahami amanah sebagai khalifah Allah, qanaah(rasa berpada dgn apa yg ada) dan bekerja keras dlm setiap bidang kerana semuanya adalah ibadah. Dibandingkan dgn anak2 kita hari ini, mereka diajarkan kemewahan, pakaian yg serba berjenama, tdk bersyukur dgn apa yg ada, suka memprotes jika tidak dituruti kemahuannya, tidak memahami bahawa dgn membantu ibu/bapa dirumah, belajar serta menghormati org tua adalah ibadah, suka menunjuk2 apa yang dipunyai kpd kawan2, tidak takut utk mencuri, menganiaya, berbohong hatta membunuh sesama mereka. Yg mana inilah yg akan berakar umbi hingga mereka dewasa kelak. Berbalik kepada para cendekiawan tadi, hanya selepas itu barulah mereka didedahkan kpd bidang profesional yg merupakan ilmu kifayah. Dgn Tauhid yg ditanamkan itulah mereka bersungguh2 menkaji, mencari ilmu hingga menjadi pakar dlm bidang tertentu kerana yakin ianya adalah amanah yg dipertanggungjawabkan kpd mereka. Berbalik kepada kita termasuklah diri saya sendiri, kita hanya pakar dlm bidang profesional tapi dlm bidang fardhu ain kita lemah kerana itulah kesilapan pendidikan kita. Kita hanya diajar membaca Al-Quran tapi berapa ramaikah yg mempraktikkannya & mendalaminya hingga ke bidang tafsir serta bahasa Al-Quran demi memahami Al-Quran? Kita menganggap itu sebagai ilmu sampingan dan rata2nya cuma org tua shj yg pergi ke kelas2 membaca kitab dan sebagainya. Sedangkan itulah ilmu Fardhu Ain yg wajib ke atas setiap umat Islam bukannya menunngu saat tua utk menambah ibadah disaat akhir shj...Di saat masih bertenaga inilah kita perlu mengkaji dan mempergunakannya sebaik mungkin.Kerana itu intelek Muslim hari ini kurang menonjol kerana mereka tdk menganggap kerja sebagai ibadah dan melakukannya spt melepaskan batuk ditangga sahaja. Mereka tidak menganggap bahawa bidang kajian adalah amanah & kerana itu semuanya dipelopori oleh org2 Cina, Jepun & Barat.

Kita masih belum terlambat utk mengorak langkah kerana anak2 kita masih kecil lagi. Saya mengajak diri saya khususnya, marilah kita dgn penuh keinsafan kembali kepada bidang pendidikan Islam yg sebenar2nya agar generasi kita bakal menjadi pakar2 komputer yg mampu menghasilkan website2 Islamik bukannya porno, pakar2 saintis yg mampu mencipta segala teknologi berunsurkan Islam, pakar dlm bidang media & elektronik yg mampu menghasilkan rancangan2 yg mendidik rohani bukannya hiburan yg melalaikan dll. Sesuatu yg perlu kita benar2 sedar adalah di zaman Khalifah dahulu mereka digeruni kerana dizaman itu siapa yg kuat dialah yg maju kerana itu peperangan digunakan utk menguasai dunia tapi di zaman teknologi ini siapa yg lebih berilmu dialah yg dipandang tinggi dan dihormati. Tetapi pokok pangkalnya ilmu yg bagaimana? Sebagai seorang Muslim tentulah spt diperintahkan oleh Allah iaitu berdasarkan Al-Quran & Sunnah. Kita tidak boleh lagi memisahkan antara bidang ugama & profesional demi melahirkan intelek2 Muslim yg sejati.

Anak2 kita termasuk kita suatu waktu dahulu mencari2 idolanya yg didlm bahasa inggerisnya idol bermasud patung atau sst yg dipuja atau dicontohi. Jadikanlah diri kita yg paling hampir dgn mereka sbg idola mereka dgn memperbaiki segala kekurangan diri di kedua2 bidang tersebut kerana jk tdk ransangan sekeliling spt org yg rapat dgn mereka terutama maid, watak2 dari TV serta CD atau video game akan mengambil tempat tersebut. Mereka yg kecil tdk tahu bila masanya hiburan di TV bersiaran jika tdk kita yg meminatinya membukanya. Pada masa kita masih mampu membendung kecintaan mereka kpd anasir2 hiburan yg bakal merosakkan umat Islam disamping cuba utk memenuhi kerohanian mereka dgn menghantar mereka ke pusat2 tahfiz dsb dan satu perkara yg kita perlu & sentiasa ingat adalah jadikanlah kita sebagai sumber ilmu dan sekolah sebagai pusat kedua .Jika kita jahil belajarlah kerana kita juga memegang amanah sbg khalifah yg bakal disoal oleh Allah.Lakukanlah kerana bila mereka tlh sampai umur baligh, ianya sudah terlambat.....

Maaf kerana mengambil terlalu byk masa kalian utk membaca pedoman ini. Mohon maaf jika ada yg tersinggung dgn paparan tauladan ini dan di akhir kalam marilah kita sama2 berdoa agar sbg ibu/bapa kita mampu melakukannya..Wassalam


oleh sahabat uia.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

 
Support By:


Best view with IE 5 and above with resolution 1024 x 768 pixel

© 2005 tok_ayoh (012-2713986). Hakcipta semua artikel, gambar, bahan, template dan semua yang terkandung didalam ini adalah bebas.
Pun begitu diharapkan ia tidak disalahgunakan. Pembinaan laman ini tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan, parti politik, persatuan mahupun kehidupan orang lain
melainkan kehidupan penulis semata-mata