Thursday, August 19, 2004

Laut

Kecintaaku pada laut mengunung tinggi
Aku suka melihat laut
Berada dikebiruan
Memijak kaki dipasir mulus
Sesekali ombak memain peranan
Membasahi kaki yg menyusuri tepi pantai
Desiran ombak memukul pantai
Bayu lembut yg menampar wajah
Bau laut yg menyegarkan
Nyanyian dari laut
Sungguh mempersonakan

Laut terbentang luas
Andai digunakan utk menulis kalimah Allah
Maka keringlah lautan sebelum habisnya kalimah
Walau digantinya dengan lautan yg sebandingan dengannya
Sungguh luas pengetahuan Allah

Sesekali aku bayangkan andai
Diri ini lemas dilautan
Mampukah aku bertahan
Mengharungi ombak yang menganas
Meskipun cintaku padalaut mengulung
Tapi adakah laut mengetahui isi hatiku
Atau terus menggulung
Membiarkan aku terkapai-kapai
Lalu terpisah roh dari jasad

Laut
Kau memang mempersonakan
Tatkala melihat percikan ombak yg memukul batu
Bagaikan butiran mutiara yg berselerakan
Lalu tenggelam kelaut
Mutiara yg bakal menyebabkan org lemas memilikinya

Laut
Aku hanya menyintaimu dari kejauhan
Kerna aku takut lemas didakapanmu
Kerna aku ada kelemahan
Aku tidak bisa berenang
Aku hanya tegar bermain dikaki laut
Sambil menikmati keindahanmu
Aku hanya bisa duduk diatas batu
Sambil mendengar nyanyian dari laut
Membiarkan diriku basah ditempia olehmu
Membiarkan bayu laut menampar lembut wajahku
Menyedut udara segar
Sambil melayan jiwaku yg kosong
Dengan cinta dari yg hak
Moga dengan kenikmatan yg aku perolehi dari laut
Mengamit cintaku pada yang Esa
Wahai laut…

Tinggikan budimu setinggi bintang dilangit, rendahkan dirimu serendah mutiara didasar laut

Putri katak Nay
1.05 tgh hari
10 ogos 04

p/s yelah tu adik tok_ayah..smile.gifsmile.gifsmile.gif

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

 
Support By:


Best view with IE 5 and above with resolution 1024 x 768 pixel

© 2005 tok_ayoh (012-2713986). Hakcipta semua artikel, gambar, bahan, template dan semua yang terkandung didalam ini adalah bebas.
Pun begitu diharapkan ia tidak disalahgunakan. Pembinaan laman ini tiada kaitan dengan mana-mana pertubuhan, parti politik, persatuan mahupun kehidupan orang lain
melainkan kehidupan penulis semata-mata